1 selskaper

Telekommunikasjon

...
    Logo Xplora
    Xplora

    telekom | Trygghet og sikkerhet i hverdagen for våre barn er noe de aller fleste av oss prioriterer. Det er utrolig viktig, og selv om verden egentlig ...

    telekom

    Telekommunikasjon

    Telekommunikasjon er overføring av informasjon ved hjelp av ulike typer teknologi via kabel, radio, optiske eller andre elektromagnetiske systemer. Det stammer fra folks ønske om å kommunisere over større avstand enn det som er mulig med den menneskelige stemmen, men med en lignende grad av hensiktsmessighet; Trege systemer (for eksempel postkontoret) er derfor ekskludert fra dette feltet. Overføringsmedier innen telekommunikasjon har utviklet seg gjennom flere nivåer av teknologi, fra beacons og andre visuelle signaler (som røyksignaler, semafor-telegrafer, signalflagg og optiske heliografer) til elektriske kabler og elektromagnetisk stråling, inkludert lys. Slike overføringsveier er ofte delt inn i kommunikasjonskanaler, som har fordelen at de multipliserer flere samtidige kommunikasjonsøkter. Andre eksempler på premoderne langdistansekommunikasjon inkluderer akustiske meldinger som kodede trommeslag, horn og høye fløyter. De to siste århundres teknologier for langdistansekommunikasjon inkluderer vanligvis elektriske og elektromagnetiske teknologier som telegraf, telefon, TV og telekommunikasjon typer, nettverk, radio, mikrobølgeoverføring, optiske fibre og kommunikasjonssatellitter.

    I dag har telekomselskaper en markedsverdi på over 200 milliarder dollar. De tilbyr tjenester for kommunikasjon som kabel-TV, mobiltelefoner og Internett-tilgang. Disse produktene er allestedsnærværende og gir forbrukerne har utallige muligheter for kommunikasjon. Teleselskaper tilbyr også alle slags pakker, fra enkeltkanaler til all-inclusive-tilbud. Forbrukere som ønsker å starte en bedrift eller lage en live streamingvideo henvender gjerne seg til internett- og hostingtjenester. Disse selskapene tilbyr også mobiltelefoner og telefonenheter av alle slags merker og modeller. Når det gjelder TV-avtaler så selger de også kanalabonnementer, enten individuelt eller som alt-i-ett-pakker, hva enn kundene måtte ønske. Det er stor konkurranse mellom de ulike telekommunikasjonsselskapene som driver innovasjon, fra eldre mobiltårn til den nyeste 5G for mobile enheter. Internett-hosting er også en vanlig forretningsmodell for disse selskapene. Det er vanlig å sende Internett-meldinger over de nyeste fiberoptiske kablene i gigabyte-området, mye mer enn fra eksterne tilkoblinger eller tidligere overføringer i det tosifrede megabyte-området. Dette muliggjør jevn strømming av TV-programmer eller for virtuelle møter med forretningspartnere eller kunder. Dette er en god løsning som i dag muliggjør asymmetriske forretningsmuligheter. Mobilmarkedet er nå også både rimelig og tilgjengelig for nesten alle.