Finans
Dagene da folk bare stolte på sparepengene sine for å sikre fremtiden er forbi. I dagens samfunn er ikke sparepenger alene nok til å sørge for økonomisk sikkerhet. Tomme penger som er lagret på sparekontoen din eller safen din, tjener kanskje heller ikke ønsket formål. Det er to grunner til dette: For det første er de tilgjengelige pengene på bankkontoen din et tap av muligheter fordi de ikke fører til ny inntekt, og for det andre har de ikke potensial til å holde tritt med inflasjonen. Fra det ovenstående er det klart at det ikke er nok å bare tjene penger og la dem sitte stille. Det ideelle er hvis du får pengene dine til å jobbe for deg. Og hvordan gjør man dette? Ved å investere.
Investering er prosessen med å plassere pengene dine i forskjellige aktivaklasser med den hensikt å øke kapitalen og tjene bedre avkastning på lang sikt. Lån og investeringer inkluderer selskaper eller organisasjoner som tilbyr pengestyring, investeringsmuligheter og rådgivning. Disse inkluderer kredittforeninger, kredittkortselskaper, forretningsbanker, regnskapsfirmaer, aksjemeglere og statssponsede selskaper. Forretningsbanker spiller en avgjørende rolle for å holde økonomien i gang. Deres primære rolle er å holde kundenes penger trygge og la kundene gjøre uttak. De utsteder sjekkbøker til sine kunder og gir ulike typer lån. Bankene har gjennom årene endret seg teknologisk for å gi kundene tilgang til banktjenester på nett. Takket være teknologiske fremskritt har vi tilgang til enkel selvbetjening, inkludert tjenester fra minibanker og nettbank.
Den kritiske rollen til investeringsbanktjenester er å garantere gjeld og egenkapital for offentlig og privat sektor for å skaffe kapital gjennom børsnoterte offentlige tilbud, og å delta i aksjetransaksjoner med overskudd på vegne av sine kunder. Andre oppgaver inkluderer rådgivning om fusjoner og oppkjøp og tilførsel av bank- og investeringsprodukter til personer med høy nettoverdi.
Valuta- og forsikringstjenester kan også tilbys til kunder av investeringsbanker. Økende konkurranse i finanssektoren har ført til at banker og andre interessenter redesigner sine produkter og tjenester for å møte kundenes behov og trender, både innenfor og utenfor sine grenser.